Tuesday, August 21, 2012

Tikal

Tikal - an alternative rule for 3 or 4 players

Tikal 
by Wolfgang Kramer, Michael Kiesling
(Ravensburger, 1999)


Reviews:
luding database
spieleteufel.de





Problem:

"The only problem with Tikal is that a player has nothing to do between his turns. If your fellow players use to reckon and calculate over and over till they find the best move, it can become really boring."
(faidutti.com)

"Nach diesen Vorschusslorbeeren der Spielkritik gab es in manchen Spielerunden dann doch eine herbe Enttäuschung. Denn von der Lebendigkeit der Siedler ist nichts zu spüren, die SpielerInnen sind während der Aktionen der anderen nicht mit einbezogen und Kommunikation findet kaum statt. Dagegen können lange Wartezeiten entstehen, während derer man auch schon mal einen Kasten Bier aus dem Keller hochholen könnte. In einer Profiversion von Tikal gibt es immerhin die interative Möglichkeit, die Geländeplättchen zwischen den SpielerInnen zu versteigern. Doch verlängert sich dadurch die eh schon sehr lange Spielzeit auf deutlich mehr als zwei Stunden." (http://gamesweplay.de/tikal.html)

Alternative Rules (3 or 4 players)
As many reviews have pointed out, in case of 3 or 4 players the game very soon gets boring and frustrating for the players between their turns since there are almost no interactions between the players. We tried this variant to get the other players involved in the action without waiting too long:

  • Instead of the usual 10 action points to spend each turn: only 7 may be spend. When the player is ready and before the turn is to the next player clockwise, counter-clockwise the other players may spend 2 action points each. Then the turn is to the next player clockwise. 
This way, you will find that the player to move may spend 2 action points before he takes the card and 7 afterwards. The player who starts the game cannot spend 2 action points before he takes the first card.


Regeländerung (3 oder 4 Spieler)
Der Spieler am Zug darf statt der üblichen 10 Aktionspunkte lediglich 7 ausgeben. Anschließend dürfen die anderen Spieler jeweils 2 Aktionspunkte einsetzen, und zwar sind die Spieler entgegen dem Uhrzeigersinn an der Reihe. Dann geht es im Uhrzeigersinn mit dem nächsten Spieler weiter.




Disclaimer: This is a private note. No responsibility for anything.
Permalink: http://ronsgamecorner.blogspot.com/2012/08/tikal.html

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